رهبران واقعي معلمان و استادان هستند!
به مناسبت سيزدهم ميزان روز معلم
رهبران واقعي جوامع، كشورها و جهان معلمان و استادان هستند. معلم و استاد است كه از طريق تربيت و آموزش متعلم (دانشآموز) و محصل (دانشجو) فرداي جامعه را رقم ميزند. معلم و استاد است كه به متعلمان و محصلان ميآموزد تا چگونه به داناسازي نادانيها، به زيباسازي نازيبائيها بپردازند. معلم و استاد با صبر و حوصلهمندي بسيار عشق به دانائي، عشق به مهرباني، عشق به صلح و دوستي را در نهاد و ضمير متعلم و محصل در طي دورههاي تعليمي و تحصيلي آنان ميكارد و انساني بار ميآرد كه جامعه را دستخوش تغيير و تحول در جهت تعالي زندگي انساني ميسازد. معلمان و استادان معماران دنيائي هستند كه در آن رفع ستم از انسان و جايگاهي شايسته براي هر انسان باشد.
اما يك نكتة بسيار مهم را بايد در اين مورد در نظر داشت. و آن اينكه معلم را از نامعلم و استاد را از نااستاد تفكيك كرد. اين تفكيك چگونه ممكن است؟
براي تفكيك معلم از نامعلم و استاد از نااستاد بايد بر اساس معيارهايي قضاوت كرد! برخي از اين معيارها از اين قرار اند:
1. معلمان و استادان در هر جاي جهان كه باشند وجودشان از عشق به دانائي و رهائي كه منجر به زيبائي ميشود مالامال و لبريز است.
2. معلمان و استادان در عقل و احساس متعلمان و محصلان خودشان نفوذ و تأثيري عميق براي انتقال اين عشق به دانائي و رهائي را دارند.
3. معلم و استاد يعني مهر و مهرباني، عطوفت و ملايمت، صبر و حوصله، روشنضمير و روشنگر، متعادل در عقل و احساس و در نهايت اوج ادب و احترام است.
4. معلم و استاد دشمن جهل و جهالت، الگوي عدل و عدالت، شَور و شهامت، شُور و شجاعت و صبر و استقامت است.
5. معلم و استاد يعني نفوذ و نفوذ يعني رهبري، و رهبري يعني آن جائيكه و آن وضعيتي كه و آن حدي كه ديگران با شور و عشق در مسير درست براي رسيدن به سرانجام خير به دنبالت بيايند و از دل و جان پيرويات كنند. معلم و استاد اينگونه است.
6. معلم و استاد يادگيرندة مادامالعمر و آموزنده و انتقالدهندة آموختههايش به متعلم و محصل ميباشد.
7. معلمان و استادان انگيزه يادگيري مادامالعمر را در وجود متعلمان و محصلان نهادينه ميسازند و راهها و تكنيكهاي يادگيري را به بهترين و مدرنترين شكل آن به آنها ميآموزند.
8. معلم و استاد از متعلم و محصل ماشين زندة ثبت اطلاعات نميسازد بلكه از آنها تحليلگر و منتقد بوجود ميآورد.
9. معلم و استاد براي سنجش ميزان موفقيت متعلمان و محصلان در امر يادگيري، سنجشهايش را از ميزان حاضري و از روي ورقة امتحان، كليشهوار انجام نميدهد، بلكه ميزان فهم و درك، تحليلگري و تفكر انتقادي و نقد درست و انديشمندانه متعلمان و محصلان را پاية سنجشهايش قرار ميدهد.
10. و در يك جمله؛ معلمان و استادان رهبران عدالتپرور و تربيت كننده و آموزش دهنده رهبران عدالتپرور ديگر هستند.
اگر ما نامعلم و نااستاديم و در جايگاه معلم و استاد ايستاديم، دو راه بيشتر نداريم:
يكم: در تغيير خودمان براي معلم و استاد شدن بطور خستگيناپذير تلاش شبانهروزي نمائيم.
دوم: اگر علاقهاي به اين تلاش نداريم، همان بهتر كه ترك اين جايگاه كنيم. و اين حداقل كاري خواهد بود كه براي جلوگيري از تباهي بايد بنمائيم.
سيزدهم ميزان روز معلم، روز ويژهاي است. روزي كه براي ما يادآور ميشود كه چه حق بزرگي معلمان و استادان بر گردن ما دارند. در اين روز ويژه فرصت اين ميسر ميشود تا بصورت خاص و ويژهاي قدردان زحمات و تلاشهاي معلمان و استادان بزرگوار و گرامي، اين رهبران واقعي جامعه باشيم.
روز معلم به همة معلمان و استادان گرامي مبارك باد!
يما حميد 1397/07/13
نوشتن و نويسندگي را از كجا و چگونه بايد آغاز كرد؟
معلم ,استاد ,كه ,معلمان ,استادان ,عشق ,و استاد ,معلم و ,و استادان ,معلمان و ,متعلمان و ,رهبران واقعي معلمان
درباره این سایت